
(Gepubliceerd in NOIZE Rockmagazine-Online 2000)
Interview en fotografie: Henry Knegt
Tekstbewerking: Harry Pater
THIN LIZZY 2000:
Tommy Aldridge drums
Scott Gorham guitar
John Sykes guitar vocals
Marco Mendoza bass
Darren Wharton keyboards
Na een uitputtend optreden sprak NOIZE eerst met Scott Gorham en daarna Sohn Sykes.
Scott komt uitgeblust de kleedkamer binnen en gaat zitten.
‘Dit was show nummer 55 of 56, we zijn al twee maanden op pad, echt dit is onze laatste clubtour. Van de shows waren er zes die niet goed waren, dat valt toch mee, niet!?!’
Na twee jaar kwam Thin Lizzy weer in Nederland op tour en de zalen waren allemaal weer uitverkocht.
Waarom trekt Thin Lizzy nog steeds volle zalen en waarom waren er 4 shows niet goed, vanwege het geluid?
‘Het is vreemd, maar het ligt meestal aan de combinatie, alles moet klikken. De band moet in topvorm zijn, je moet communicatief met het publiek zijn anders ligt de show op zijn gat. Iedereen moet op het goede moment vlammen en helaas ging het met zes shows niet goed. Dat is toch niet slecht, het is acceptabel. Je wilt de wedstrijd winnen en soms lukt het niet en dan druip je weer af. Waarom ging het mis vraag je jezelf af, je wordt er soms depressief van. We hadden nu een paar problemen, ten eerste was Tommy ziek, hij heeft bronchitis. Iedereen is op het eind van de tour moe en de concentratie gaat dan achteruit. Soms kleun je dan mis en dan voel je de adrenaline door je heen schieten, maar owee het is bijna het gevoel zoals de ochtendwekker en dan let je weer op, het houd je scherp.’
Veel fans vroegen zich af waarom je de shows had afgezegd?
‘Er waren enkele problemen: Mark en Tommy zaten op dat moment te spelen in de band van Ted Nugent en Tommy deed samen met Kiss de Amerikaanse tour en dat duurde een maand en dat was vooralsnog geen probleem. Het probleem werd groter toen de Kiss tour werd verlengd en toen moesten we onze tour uitstellen. Ted is een goede vriend van ons en wij begrepen zijn probleem en hebben hem zijn tour maar laten afmaken. De meeste promotors hebben dit van onze kant goed begrepen en sommigen niet.’
Klopt het dat Carmine Appice zolang voor Tommy zou invallen?
‘Nee, we wilden in ieder geval het Wacken Open Air doen en er waren nog andere shows en uiteindelijk zijn ze allemaal gecanceld, omdat ik bij het bergbeklimmen samen met mijn nichtje mijn schouder ernstig verrekt had in het National Park. Ik kon mijn arm niet meer omhoog krijgen. Eigenlijk vond ik het ook een slecht idee om met twee andere bandleden op pad te gaan, het noodlot sloeg gewoon toe, het heeft niet zo mogen zijn. De goden vonden het niet goed, het ging niet om de personen, maar het was niet de goede band. Deze zomer doen we wel Wacken en nog enkele festivals.’

Waarom hebben jullie een nieuwe live cd uitgebracht?
‘Tja, eigenlijk was het niet de bedoeling, maar een ongeluk. Een radiostation in Duitsland wilde graag onze show tapen en dat vonden wij goed, maar dan wilden wij wel de originele mastertapes hebben. Er zijn ook zoveel bootlegs van ons in omloop en dit was de enige manier om dat te voorkomen. We hebben de show in Dortmund opgenomen. Ik was er wel een beetje huiverig voor, want het was pas de vierde show van de tour. Het klonk ok en toch hadden we elkaar in geen jaar gezien. Ik was de zaak eigenlijk vergeten, maar onze manager Danny liep ermee te leuren bij de platenmaatschappijen om het uit te brengen. De nummers staan al op diverse live-cd’s, maar toch rechtvaardigde ik het met dat er toch veel fans naar onze shows komen. Phil is er dan wel niet meer bij, maar de fans kunnen toch horen wat we kunnen zonder Phil. Ik heb naar de cd geluisterd en vond toch dat we het moesten uitbrengen.’
Jij bent dus de baas in de band?
‘Het is maar net hoe je het bekijkt. Je moet het ermee eens zijn! Zeker, ik Brian Downey en de Phil estate, wij met zijn drieën zijn de eigenaar van de naam Thin Lizzy.’
Kunnen we nog meer tours verwachten of was deze de laatste?
‘Ik weet niet of we deze tours nog moeten doen, de club tours. De eerste tour was een experiment, we keken of er belangstelling voor ons was. We waren erg verrast door de reacties die we kregen. Deze tour was het ook overal uitverkocht, ook de promotors waren het erover eens. Als we weer komen moeten we naar de grotere zalen. De club tour zullen we waarschijnlijk niet meer doen. We gaan in ieder geval in de VS spelen en hier op de festivals. We vinden het allemaal leuk om te doen. Deze muziek is gemaakt voor gitaristen, John en ik houden ervan. Het is ook goed voor drummers, Tommy slaat zich verrot. Marco en Darren vinden het ook leuk. Het is moeilijk om met deze muziek te stoppen.’
Kunnen we solo projecten van jullie verwachten? Ik zag namelijk ook een nieuwe 21-Guns met extra tracks.
‘Ja, dat klopt, Leif Johannson en ik hebben songs geschreven voor het tweede album van 21 Guns. We hadden veel materiaal en omdat ik geen tour met 21 Guns wilde, had ik geen plannen om de cd in Europa uit te brengen. Iedereen kon dan eindelijk ook betaald worden. Z-Records heeft de plaat in Japan uitgebracht en het is nu ook via de import in Europa te krijgen. Ik had nog enkele demo’s liggen en die vond ik ook heel goed en vroeg me af waarom we die niet hadden opgenomen voor het album, daarom staan ze op die cd. Ik sprak Leif een paar weken geleden en we hadden het erover om weer bij elkaar te komen en weer nieuwe songs te gaan schrijven. Misschien kunnen we nu ook andere mensen vragen om mee te doen. Het hele Lizzy gebeuren kost mij nu zoveel tijd dat ik er weinig over heb kunnen nadenken, maar alleen RCA wilde onze plaat uitbrengen in de USA. Ik ben te lang in Europa en Europa is eigenlijk mijn achtertuin geworden en Amerika is eigenlijk nu ver weg. Zij wilden dat wij een Amerikaanse band waren, maar het is leuk om te horen dat wij fans in Europa hebben.’
Kunnen wij ook nieuw studio materiaal verwachten?
‘Ik zeg nooit nooit. John en ik hebben wel een paar songs samen geschreven en dat is een vraag die veel mensen stellen, gaan jullie door zonder Phil? Het ligt erg gevoelig, Phil is er niet meer. Wil je een nieuw album zonder Phil? We horen het al jaren en sommige mensen zeggen dat het oké is en men wil nieuwe songs horen. Dat is natuurlijk een hobbel die je moet nemen. Tijdens de shows neem je veel emotionele bagage mee. Phil was een zeer goede vriend van mij, een van mijn beste vrienden en helaas is hij er niet meer. Als je de naam voert dan zeg nooit nooit en ik sta altijd open voor discussie. Ik heb samen met John enkele songs geschreven, we spelen zo’n 5 jaar samen en op een gegeven moment ga je in die stijl schrijven, het gaat onbewust dat Lizzy-achtige schrijven.’

Heb je nog steeds lol als je gaat spelen?
‘Ik heb nu meer plezier als vroeger, het einde van de Phil-era bestond uit veel drugs en financiële problemen. We toerden elk jaar zo’n beetje zeven maanden en dat 10 jaar lang. We waren gewoonweg geroosterd en nu is het meer relaxed. Voor elke song kunnen we andere arrangementen gebruiken, je hebt tijd om erover na te denken. Phil wilde alles precies zoals het op de plaat stond, we moesten ons aan het arrangement houden dat op de plaat stond. We handhaven nu het originele idee en we spelen voor de fun. Ik speel nu ook veel beter en dat geeft je vertrouwen, John ook en er is veel energie op het toneel.’
Je speelt nu ook op een andere gitaar.
‘Sommige mensen vragen zich af waarom de Gibson niet meer? Ik vind de Strat een beetje makkelijker om mooi mee te spelen. De Les Paul heeft ook een gevoelig en goed geluid. Ik voel me nu prima met de Fender Stratocaster en hiermee kan ik ook mooie geluidjes maken.’

Hierna had ik een gesprek met de andere gitarist John Sykes. Hij kwam nog vermoeider over dan Scott. Hij sprak heel zachtjes, maar naar gelang het gesprek vorderde kwam hij steeds meer los, vooral toen het over zijn gitaar ging waar hij vroeger iedere cent voor opzij moest leggen. Ik sprak een paar weken geleden met Glenn Hughes en hij had het over een project met jou, hou staat het ermee?
‘We zijn al heel lang vrienden en we hebben het er nog wel eens over gehad om wat samen te doen. Ik ben druk en hij ook en we hebben eigenlijk geen tijd om wat samen te doen. We hebben ook nog geen songs samen geschreven.’
Welk project heb je nu lopen?
‘Nuclear Cowboy is een nieuw album dat ik zojuist heb afgerond en dat verschenen is in Japan. Ik hoop dat de distributie over Europa ook op gang komt. Daarnaast zijn er in Japan nog vijf albums van mij uit, die niet in Europa uit zijn. De live cd is geweldig!’
Waarom niet in Europa?
‘Ik ben te lui en onderneem te weinig actie, maar op zich wil ik er wel wat mee doen. Ik ben nu weer druk bezig met het Lizzy gebeuren en dan komt er weinig van, maar er is wel interesse. Ik zou eigenlijk met mijn eigen band naar Europa moeten komen en dat is veel heavier dan Lizzy. Spelen met Lizzy vind ik nog steeds erg leuk.’

Hoe klinkt Nuclear Cowboy?
‘Het lijkt op mijn gewone werk en soms zitten er hip-hop grooves in, loops, live drums. Rock gemixed met nieuwe geluiden. Ik moet mezelf weten te inspireren. Op deze cd spelen mee: Marco Mendoza op bas en Kirk Biscaro op drums, een sessie drummer uit LA, Carmine Appice, Tommy O’ Steens, Mars Lazare en Jamie Mahone (Seal) deden ook mee. Een diversiteit aan mensen dus. Ik heb alle songs geschreven en geproduceerd, op vier na. Deze heb ik samen met Peter Black geschreven. Alles opgenomen in mijn eigen studio, een 48-track analoge studio. Het is mooi om de tijd te hebben, muziek op te nemen en natuurlijk ook om zelf te schrijven.’
Wanneer schrijf je songs?
‘Ik moet mezelf wel in de juiste stemming brengen om een album te schrijven. Als ik dat ben dan rook ik veel wiet en dan schrijf ik zo een plaat vol, een leuk tijdverdrijf. Je krijgt opeens inspiratie voor een plaat. Ik ben een nachtmens en doe alles ’s nachts. Ik slaap altijd tot een uur of 12 uit. ’s Nachts is het rustig en dan schrijf je gemakkelijk.’
Repeteer je nog wel veel?
‘Nee, niet veel, ik zou het eigenlijk wel moeten doen, maar tijdens zo’n tour oefen je natuurlijk wel. Als je veel speelt en je kent je instrument goed, dan merk je hoe meer je speelt des te meer je over je instrument leert. Je realiseert je dan des te meer dat je er eigenlijk niets van weet. Als je stopt weet je eigenlijk pas hoe weinig je weet. Een gitaar zal je nooit 100% beheersen, ik vind het een geweldig instrument.’
Heb je nog steeds dezelfde Gibson?
‘Zeker, ik speel er al meer dan 20 jaar mee. Ik heb deze gitaar tweedehands gekocht. Een vriend van mij had deze gitaar gekocht. We speelden toen in dezelfde band en we hadden allemaal baantjes en ik zag deze gitaar in en winkel etalage staan. Ik vond de Gibson meteen geweldig, maar ik had geen geld. Op een gegeven moment gingen we oefenen en kwam de andere gitarist met die Gibson op de proppen. Fuck dacht ik, hij heeft mijn gitaar gekocht. Gelukkig voor mij kon hij de gitaar later niet meer afbetalen en ging de gitaar terug naar de shop. Ik heb toen wekelijks voor de gitaar betaald, maar uiteindelijk had ik hem. Het is eigenlijk mijn baby en na al die jaren speel ik er nog steeds op.’
Heb je nog enkele specificaties aangebracht?
‘Ik heb en paar nieuwe pick-ups op de treble pick-up gezet. Er gaat teveel zweet in zitten en dat gaat op en gegeven moment kapot.’
Heb je een contract met Gibson?
‘Ze hebben mij enkele weken geleden en paar gitaren gegeven voor een poster en ik ben nu met ze in onderhandeling. Ik ben niet zo zakelijk ingesteld en moest op en gegeven moment van hen in een zaak in New York gaan spelen. Daar had ik natuurlijk helemaal geen zin in, om van LA naar New York te gaan om in shops te gaan spelen en toen ging het feest niet door. Ik blijf Gibson spelen, ook al krijg ik geen contract.’
Heb je ook instructie video’s gemaakt?
‘Nee, dat vind ik helemaal niets.’
Toen je met de Thin Lizzy tour begon, was er ook enige discussie over de vocalen?
‘Nee, niet echt. Ik zong enkele jaren geleden in Japan tijdens een concert cold sweat en toen vroegen de journalisten ook of wij en reünie tour gingen doen. We hebben met Brian erover gesproken en we hebben toen besloten om het een keer te doen. De fans vonden die show in Japan leuk en wij ook. Het was een eerbetoon aan Phil, en testament voor zijn songs. Ze klinken na al die jaren nog steeds goed. Ik zie tijdens de concerten ook veel jonge mensen en die vinden het oké.’

Scott speelt meestal alle solo’s, waarom?
‘Is jou dat ook opgevallen? Hij zegt tegen ons precies welke song wij moeten spelen en dan heb ik geen solo. Ik kom terug met mijn eigen band.’
Ik hoorde van Scott, dat je met hem nieuwe songs geschreven had voor en nieuw Thin Lizzy album.
‘Ik heb er wel met hem over gesproken, maar geen songs geschreven, nog niet. Misschien heeft hij met Darren enkele geschreven, maar dat is alles. De vraag is dan moet het dan Thin Lizzy gaan heten of Gorham-Sykes. Ik vind het niet goed als we onder de naam Thin Lizzy gaan opnemen, volgens mij is het niet goed. Dit is een eerbetoon voor Phil van mij. Thin Lizzy was Phil Lynnot. We zien wel, Scott wil wel maar ik heb er geen goed gevoel over, althans niet onder de naam Thin Lizzy. Het verkoopt natuurlijk wel beter onder de naam Thin Lizzy.’
Heb je nog enkele projecten op stapel staan?
‘Na deze tour wil ik mij gaan richten op mijn solo projecten, want ik moet met nieuw materiaal komen en wil graag doorgaan. Dit is nostalgie en mijn projecten zijn vers en energiek, het is totaal verschillend van Thin Lizzy, maar het kan in principe allebei. Ik hoop dat ik deze zomer met mijn eigen band hier kan spelen.’
IN MEMORIAM
John James Sykes werd op 29 juli 1959 geboren in Reading, Berkshire, Verenigd Koninkrijk. Hij overleed (zoals nu bekend) in januari 2025 na een lange strijd tegen kanker.
Hij werd bekend als gitarist in bands als Whitesnake, Thin Lizzy en Tygers Of Pan Tang. Hij was ook frontman van de hardrockgroep Blue Murder en bracht verschillende soloalbums uit.