(gepubliceerd in NOIZE Rockmagazine #1 – 1993)
INTERVIEW: HENRY KNEGT/HARRY PATER
FOTOGRAFIE: HENRY KNEGT
KISS was enige tijd geleden in ons land voor promotie doeleinden, maar wéér geen concert. Aan Eric Singer en Bruce Kulick de vraag waarom:
Bruce: ‘Sad but true, om Metallica maar even te citeren. We komen wel maar we hadden wat achterstallige concerten in Engeland te doen en we zijn nu uitsluitend in Europa om het nieuwe album te promoten.’
Eric: ‘In Engeland hebben we het podium van Hot In The Shade gebruikt. Ook vanwege het tijdschema konden we hier niet optreden, want als we terug zijn gaan we toeren in de States. De set gaan we ook weer veranderen, er zijn songs genoeg. Vreemd genoeg kwamen alle Europese fans naar Engeland om ons te zien, dat zijn dus de èchte Kiss fans!’
Bruce: ‘We komen volgend jaar met het nieuwe Revenge podium, dat we dan al in de States uitgeprobeerd hebben. Het gaat goed in Amerika, want het album kwam al op nummer 6 binnen in de charts. Het ligt in de bedoeling om een wereldtournee te doen.’
Bob Ezrin heeft Revenge geproduceerd, dachten jullie dat het weer goed zou gaan?
Bruce: ‘Ik was er natuurlijk niet bij toen Destroyer en The Elder werden opgenomen, maar na Hot In The Shade vond ik het niet zo goed meer, de tour wel, maar… The Elder was een foute afslag volgens mij, maar Destroyer was heel goed. Een voorzetje was al gegeven met het nummer God Gave Rock’n’Roll To You en we hebben Bob toen gevraagd of hij het album ook wilde doen. Hij zei meteen ja en Eric was er toen ook bij.’
Bob heeft ook een paar songs geschreven?
Bruce: ‘Ja, zo’n type is Bob nu eenmaal, hij kan schrijven, hij heeft veel talenten, maar toch… een producer kan alleen maar de zaak in goede banen leiden. Wat mij betreft is het zo, dat hij het beste gitaarspel uit mij heeft weten te krijgen… eigenlijk was het meer martelen om het er uit te krijgen. Ik schreef één song voor het album, Tough Love. We hadden al veel songs en er moet dan natuurlijk een keuze gemaakt worden. We werkten aan zo’n vier songs van mij, maar helaas heeft maar eentje het uiteindelijk gehaald. Wij hebben alles zo’n beetje in de studio gedaan, Paul, Bob en ik. Gene doet alles thuis, we werken niet met demo’s. We hebben er wel lang over gedaan en Eric kwam af en toe om zijn drumwerk op te nemen, omdat hij op tournee was met Alice Cooper.’
Eric: ‘Ik kwam binnen, ik drumde en ging weer weg. Ik kreeg niet echt mee wat er eigenlijk aan de hand was. Ik zette echter wel steeds de toon van de songs.’
Bruce Kulick en Eric Singer
Jij hebt nogal wat bands van binnen gezien, Eric?
Eric: ‘Ja, ik speelde bij Black Sabbath op Seventh Star en Eternal Idol, ik was eigenlijk geen lid van de band maar gewoon ingehuurd. Het is Tony Iommi’s kindje en iedereen zal hem gehoorzamen anders kun je iets anders zoeken. Afwachten maar hoe lang Dio en consorten het nu zullen uithouden met hem. Ik heb ook met Gary Moore gewerkt tijdens de “who knows who’s in the band” tour, dat was heel vreemd. Die band veranderde zo vaak van samenstelling dat je soms niet meer wist wie er nu inzaten.’
Bruce: ‘Ik heb ook zo’n ervaring opgedaan bij Meat Loaf in 1976-1977, tijdens de originele Bat Out Of Hell tour. Bob ging later met hem door. In Duitsland hebben we toen ook nog gespeeld.’
Eric: ‘In Kiss is het anders, hier moeten vier mensen het doen en Kiss vertegenwoordigen, de band is als herboren.’
Hoe was het om met Meat Loaf te spelen, Bruce?
Bruce: ‘Dat was iets enorms voor mij, het was de eerste internationale rockband waar ik in speelde. Meat Loaf was toen Huey Lewi (een strip in de VS over een overjarige baby met een luier om = Meat Loaf dus), hij sprong finaal uit de band. Hij is nu wat rustiger geworden. Gelukkig maar, anders was hij er niet meer geweest. Het was een goede ervaring voor mij, ik zag wat van de wereld en “Bat Out Of Hell” is, hoe je het ook bekijkt, een klassieker.’
Hoe is het overigens met je broer Bob? Sinds de release van het album van Skull hebben we niets meer van hem vernomen.
Bruce: ‘Ik voel me erg betrokken met wat hij doet, hij heeft z’n eigen project nu. Hij speelde op het nieuwe album van WASP. Ik heb hem nog met enkele songs geholpen voor ’t Skull album. Nu gaat hij waarschijnlijk iets doen met een beroemde zanger, maar dat is nog niet zeker. Hij smeedt het ijzer als het heet is! Toen wij samen de Beatles voor het eerst hoorden en zagen in de Ed Sullivan Show, begon het voor ons. Dat vonden wij allebei geweldig, Gene ook trouwens. Ik weet niet of Ringo een inspiratie voor Eric was…’ Eric: ‘Ik was toen pas zes jaar oud!’ Bruce: ‘Pardon, ik was toen al tien! Engeland en de Engelse popscene waren dus heel erg spannend voor ons, Clapton, Beck, Page, Beatles… Hendrix werd daar ontdekt. Engeland was de bakermat. Bob nam toen een Yardbirds plaat mee, geweldig! Later vond ik Yes goed en hij weer niet. Ik speelde eerst bas, omdat mijn broer gitaar speelde. Jack Bruce was toen mijn held. Eric komt ook uit een muzikale familie, zijn vader was een big band leider. Leuk om het van je familie te hebben.’
Eric: ‘Zulke ouders stimuleren hun kinderen en dat was voor mij heel fijn. Meestal hoor je wat anders. Ik heb twee broers en een zuster en mijn vader als musicus wilde graag dat wij een instrument bespeelden. De eerste twee speelden piano en dat heb ik ook gedaan. Ik weet eigenlijk niet waarom ik begonnen ben met drummen, ik had geen idool of zo. Ik tikte wel altijd op potten en pannen, een erg actief jongetje dus. Ik hou van het agressieve in het drummen, ik hou van gitaren. Ik speel dan ook altijd in bands die de gitaar als middelpunt hebben. Ik speel naar aanleiding van het gitaarspel, de gitaar inspireert mij.’
Kun je live alles goed horen?
Eric: ‘Gelukkig wel, via gescheiden monitorsystemen, en dat is wel nodig ook. Vooral Bruce wil ik goed kunnen horen, ik speel voornamelijk met hem en niet met Gene. Rock’n’roll is attitude! Ik gebruik live wel altijd oorpluggen, al hoor ik zonder wel beter. Met die dingen hoor je de overbodige dingen niet, maar het belemmert je wel enigszins in je werkzaamheden.’ Bruce: ‘We kunnen samen wel een commercial gaan doen voor oorpluggen. Voor de fans is het misschien anders, maar wij zitten constant met die hoge volumes en frequenties. Ik bedoel, Pete Townshend bijvoorbeeld, dat is toch diep tragisch! Maar als we thuis zijn zetten we de volumeknop toch weer lekker hoog, ja toch! Mijn vrouw schreeuwt dan altijd; Turn it down!!! Alles is dus relatief.’
Eric: ‘Ik ben bij Black Sabbath met oordoppen begonnen, die speelden zo hard, dat kan ik niet muzikaal meer noemen.’
Bruce Kulick
Hoe raakte jij bij Kiss verzeild?
Eric: ‘Bruce had een “wanted” biljet gemaakt met: gezocht, een kleine blonde drummer. Nee, ik heb de solotournee van Paul in 1989 gedaan, samen met Bruce z’n broer Bob. Verder kende ik niemand van Kiss. Daarna heb ik meegespeeld op God Gave Rock’n’Roll To You.’
Bruce: ‘Gelukkig hoefden we geen audities te doen. Eric was goed, dat wisten we, maar zou het klikken. Na het opnemen van de single bleek dat dàt wel goed zat en daarna is hij gewoon ingehuurd om de drums te bespelen en nu is hij vast lid van de band.’
Hebben jullie ooit gedacht dat Kiss zou stoppen, nadat Eric Carr’s ziekte zo ernstig bleek?
Bruce: ‘Nee, het was wel moeilijk voor mij en voor mijn vrouw, iemand die je zo goed kent, en dan… Gelukkig staat de Eric Carr Jam op de cd, die ook op het Elder album stond. Ik heb de gitaarpartijen van Ace opnieuw ingespeeld. Het album is aan Eric opgedragen, bovendien zong hij mee op God Gave Rock’n’Roll To You. Het Beatles-stemmetje in de a capella sectie is van hem. Het is een van mijn favoriete songs. Helaas kon hij toen al geen drums meer bespelen.’
Toen jij erbij kwam waren de maskers weg. Een belemmering weggenomen?
Bruce: ‘Ik kon mij ’t niet voorstellen, dat maskergedoe, maar na jaren lijkt het me niet meer zo vreemd. Toen wel, maar het is nu van de baan. Met Revenge willen Eric en ik de zaak naar 1992 tillen. Paul bedacht de titel. Wij zijn altijd het zwarte schaap in de ogen van de pers. Ons kan het niets schelen. Kiss is rock’n’roll en fans!’
Bruce Kulick en Paul Stanley