(Gepubliceerd in NOIZE Rockmagazine #1 – 1993)
INTERVIEW: HARRY PATER/HENRY KNEGT
FOTOGRAFIE: HENRY KNEGT
IRON MAIDEN was kortgeleden in de Brabanthallen in Den Bosch. Vreemd genoeg was het enige optreden in ons land niet uitverkocht, terwijl de band in Engeland, Duitsland en nog een paar andere landen headliner was van het Monsters Of Rock festival, dat ons land helaas niet aandeed. Het nieuwe album Fear Of The Dark werd over het algemeen goed ontvangen. Wij spraken met Maiden’s woordvoerder Steve Harris die het album samen met Martin Birch produceerde.
Het is al langer bekend dat Steve veel bemoeienis met de productie heeft, waarom staat hij nu als mede-producer vermeld?
‘Ik heb sowieso de laatste twee albums als co-producer verzorgd samen met Martin. Deze keer heb ik er nog veel meer tijd ingestoken en vond ik dat ik wel eens recht had op de credits. Waarom dat niet op de vorige platen vermeld was? Och, dat maakt mij niets uit, maar nu ik er zoveel tijd ingestoken had… bovendien vond Martin het niet erg, we werkten altijd al samen.’
No Prayer For The Dying is bij je thuis opgenomen, dit album ook. Was er verschil?
‘Jazeker, we hadden de zaak nu wat meer in de hand, de vorige plaat is met de mobiele studio opgenomen en was erg live, want we wilden een ruige sound hebben. We gebruikten de mobiele studio omdat we anders te lang op een goede studio moesten wachten. Deze keer hadden we dus onze eigen studio, dus studiotijd boeken was niet meer nodig. We hadden nu veel meer tijd en gelegenheid om meer aandacht aan de sound en de productie te besteden, zonder dat het ons veel extra geld kostte. De drumsound is nu bijvoorbeeld veel beter geworden.’
Hoe kwam je op het idee een eigen studio te bouwen, toch niet door George Kooymans?
‘Jawel, George doet het met de Earring al jaren zo en hij zei tegen mij: waarom doen jullie het ook niet zo? Ik zei hem dat me dat veel te duur leek, zo’n studio kost immers een vermogen. Welnee, zei George, dat is echt niet zo duur. De opnamekosten waren veel lager dan van Piece Of Mind, dat is dus een album. Het wordt dus steeds goedkoper. Het geluid in de studio is prima, beter dan ik had durven hopen. In principe kan ik elk moment van de dag naar de studio, als ik een idee voor een song heb. Ik heb nog geen plannen om andere bands te produceren, Maiden gaat voor en ik heb er doodgewoon geen tijd voor momenteel, maar wat niet is kan nog komen, nietwaar?! We hebben de backing tracks voor dit album live opgenomen. De gitaren zijn later opnieuw ingespeeld en uiteraard ook de zangpartijen. Janick heeft deze keer een flink aandeel geleverd. Hij heeft een aantal songs geschreven samen met Bruce en mij. We zijn met Janick een wat andere richting uitgegaan, het maakt de zaak veel interessanter voor ons.’
Dave Murray en Steve Harris
Hoe gaat het nu met de verdeling van de gitaarsolo’s?
‘Ze spelen ongeveer even lang en achter elkaar, dus live is dat heel interessant. Er is één solo, ik geloof in Childhood’s End, die heel vreemd is: Ze spelen de solo’s en op een noot neemt Janick het over van Dave, zodat het één solo lijkt. Het zal mij benieuwen of iemand dat opmerkt voordat ze het in dit interview gelezen hebben! Het album is erg gevarieerd, er gebeurt veel.’
Ik hoorde dat jullie ook weer een aantal coversongs hebben opgenomen, waaronder Space Station No. 5 van Montrose.
‘Ja, wij hadden de titel willen veranderen in Race Station No. 5. Het wordt heel snel en Bruce zingt met een vreemde stem. Wij vinden dat b-kantjes leuk moeten zijn. We hebben verder o.a. een cover van Can’t See My Feelings van Budgie opgenomen en een twaalf maten bluesje.’
Gaf de albumtitel nog hoofdbrekens?
‘Nee… we hadden de keuze tussen Be Quick Or Be Dead en Fear Of The Dark. We besloten deze te nemen. De song gaat over iemand die bang in het donker is en daar kun je je natuurlijk van alles bij voorstellen.’
Hoe verliep de samenwerking met Janick tijdens het samen schrijven van songs?
‘Dat ging erg goed. We deden twee songs samen. The Apparition is mijn favoriete tekst. Janick bedacht de akkoorden en het refrein, ik schreef de rest van de tekst. De andere is Weekend Warrior, het refrein doet mij een beetje aan The Who denken. Het nummer gaat over de voetbalterroristen, de hooligans, wier aantal gelukkig dalende is, ze zijn aan het verdwijnen. Hoe we de songs schreven? Janick en ik gingen bij elkaar zitten en we gingen gewoon wat akkoorden uitproberen en zo, die we dan later aan de anderen lieten horen. Ik neem het nooit op. We nemen ook nooit demo’s op, van geen enkel album, zo werken wij gewoon niet en op die manier kunnen er ook geen tapes verdwijnen zoals U2 dat overkomen is.’
Hebben jullie nog commentaar gehad van de platenmaatschappij over bepaalde teksten?
‘Nee, misschien dat ze bepaalde b-kantjes minder zullen waarderen, want Bruce gaat op een paar van die nummers lekker tekeer, o.a. in Noddy Donkey Blues, een smerig bluesy liedje, luister en huiver maar neem de tekst niet serieus! Een andere song is Roll Over Vic, een bluessong in twaalf maten. De song gaat over een jongen die al jaren met mij werkt, hij komt uit Malta en woont al dertig jaar in Engeland maar hij heeft nog steeds een zwaar accent. Hij weet nog niet dat we hem hebben opgenomen toen hij eens aan het praten was. We hebben er een leuke song van gemaakt.’
De tournee zal een maand of tien duren. Waarheen zal deze jullie voeren?
‘We starten in IJsland, daarna de States en Zuid-Amerika, dan de Europese Monsters Of Rock shows, gevolgd door Japan, Australië en Nieuw-Zeeland en dan het clubcircuit. Het is een lange toer, maar er zitten gelukkig wel vakantieperiodes in. Vorig jaar hebben we op het Roskilde festival in Denemarken gespeeld, dat wilden we graag. Verder deden we één optreden in Frankrijk en twee in Zwitserland, dat waren inhaal optredens van de vorige tour. In Frankrijk traden we op tijdens een vierentwintig uurs motorrace, we konden helaas niets van de race zien omdat het podium de andere kant op gedraaid stond, maar tussen de nummers door hoorden we steeds het lawaai van de motoren, dat was wel spectaculair.’
In Europa en Canada zitten jullie bij EMI/Capitol, in Amerika bij Epic (Sony). Vanwaar?
‘In feite doet EMI de hele wereld behalve de States. Ze doen overal goed hun best voor ons, alleen in Amerika ging het niet goed, we waren helemaal niet tevreden over hen en daarom zijn we van label veranderd daar. We hebben met EMI een overeenkomst voor nog een stuk of drie albums, daarna zien we wel weer verder. We zullen waarschijnlijk na deze tournee weer een liveplaat uitbrengen. We hebben de beide Wembley optredens op tape en ook tijdens deze tour zullen we verscheidene shows opnemen. Er is veel vraag naar een live plaat van deze line-up, kijk alleen maar naar het grote aantal bootlegs!’
Verzamel je nog steeds bootlegs van Maiden?
‘Jazeker, vandaag kreeg ik nog een exemplaar te pakken van Donington. Ik verzamel overigens voornamelijk bootlegs van andere bands, niet zozeer van Maiden. Ik zoek vooral naar platen van Jethro Tull, Yes, de vroege Genesis, The Who, Golden Earring en Led Zeppelin.’
Derek Riggs heeft de hoesillustratie niet gemaakt deze keer…
‘Nee, hij was te duur… Ha ha ha, hij heeft wel ontwerpen gemaakt voor de singles. Wij hebben deze keer vijf verschillende artiesten een ontwerp laten maken en wij vonden die van Melvyn Grant het mooiste. Derek vond het niet erg, we blijven van zijn diensten gebruik maken voor bijvoorbeeld de T-shirts.’
Website: https://www.ironmaiden.com/