(Gepubliceerd in Music Maker #7 – juli 2002)
Door het succes van Within Temptation kunnen ook andere melodische dark metalbands zich profileren. Het Limburgse After Forever, standplaats Reuver, is een goed voorbeeld hiervan. In 2000 bracht de band het debuutalbum ‘Prison of Desire‘ uit, dat zeer goed werd ontvangen. Oktober vorig jaar verscheen de tweede cd ‘Decipher‘, die lovende recensies kreeg.
TEKST/FOTOGRAFIE: HARRY PATER
After Forever bestaat tegenwoordig uit zangeres Floor Jansen, gitarist/grunter Sander Gommans, bassist Luuk van Gerven, drummer André Borgman, toetsenist Lando van Gils en gitarist/screamer Bas Maas, die enkele maanden geleden medeoprichter Mark Jansen verving nadat deze uit de band was gezet. Music Maker sprak met het overgebleven kernduo van de band: Floor en Sander.
Sander Gommans
Gegrunte zang
Sander: ‘Mark en ik hebben de band in 1995 opgericht, we speelden allebei een beetje gitaar en besloten samen in de kelder van het huis van zijn grootouders te gaan oefenen. waar we tot voor kort onze oefenruimte hadden. We begonnen met het spelen van covers maar al heel snel wilden we eigen nummers maken, al was dat natuurlijk nog niet op het niveau van nu. Dat was dan ook de reden om er een bassist, drummer en keyboardspeler bij te vragen. De bassist is nog altijd bij de band, voor de rest hebben we de nodige bezettingswisselingen gehad. De band heette toen nog Apocalypse. In 1997 kwam Floor erbij en toen is onze muziek toch wel behoorlijk veranderd. We speelden deathmetalgeoriénteerde muziek met een klassiek tintje. Vanaf het moment dat zij er bij kwam hebben we onze muziek bewust kunnen aanpassen, want toen wisten we welke richting we uit wilden. We hebben toen ook de naam gewijzigd in After Forever. We hadden eerst een zanger die vooral gruntte en toen Floor bij de band kwam voelde hij zich wat op z’n plaats gezet, dus besloot hij op te stappen. Omdat we toch vrij veel nummers hadden waarin gegrunt werd besloten we om dat in eigen gelederen op te lossen.’
The Gathering
Floor: ‘Mijn manier van zingen was in het begin ook anders, ik kwam meer uit de pop/rockhoek en de klassieke manier van zingen is pas later ontstaan. Ik had vooral The Gathering als voorbeeld, het leek me erg leuk om te kunnen zingen zoals Anneke. Dat opera-achtige is pas later gekomen, want toen ik eenmaal het idee had dat Ik zoals haar kon zingen wilde ik andere dingen proberen omdat ik wel een eigen geluid wilde hebben. Ik heb geen zangles gehad voordat we de eerste plaat uitbrachten. Er wordt vaak geschreven dat ik een klassiek geschoolde zangeres ben, maar dat is niet zo. Ik zit nu op de Rockacademie, maar tot nu toe zijn we daar nog niet toe aan de manier waarop ik bij de band zing. Het hoofdstuk over mijn manier van zingen komt binnenkort pas aan de orde. Ik ben de enige op school die zo zingt en daarom heb ik ook zangles. Gelukkig doe ik het wel op de juiste manier, anders had ik al lang last gehad van m’n stembanden. Ik heb vroeger dwarsfluit gespeeld en de ademhaling daarbij is hetzelfde als bij het zingen op mijn manier. De manier waarop ik nu zing is in feite ontstaan door experimenteren en het willen kunnen van iets. Ik zorg uiteraard wel goed voor mezelf, want mijn lichaam is mijn instrument. Dus ik rook niet, drink geen alcohol en koolzuurhoudende dranken, kan ook niet alles eten, doe veel aan sport en zou eigenlijk altijd op tijd naar bed moeten. Vóór een optreden zonder ik me altijd af om in te zingen en mijn stembanden op te warmen. Tijdens optredens gebruik ik altijd een in-ear monitorsysteem van Sennheiser, dat is ideaal. Ik gebruik een Shure SM58, maar ik zoek eigenlijk nog een betere microfoon. Omdat het podiumgeluid erg hard staat moet ik er eentje hebben die minder gevoelig is, want ik krijg dan alles via mijn oordopjes te horen.’
Floor Jansen
Platencontract
In februari 1999 bracht After Forever de demo Ephemeral uit, vooral om daarmee optredens te krijgen. Dat leverde lovende recensies op, vooral in Aardschok.
Daarna kwam de tweede demo Wings of Illusion en die stuurden ze ook naar verschillende platenmaatschappijen.
Sander: ‘We hadden nooit durven hopen dat daar zo enthousiast op gereageerd zou worden. Uiteindelijk ging het tussen Zomba en Transmission. Omdat Hans van Vuuren de baas van Transmission Records, heel erg enthousiast was, hebben we uiteindelijk bij hem getekend voor vier albums. Het is een kleine maatschappij die veel werk doet voor de paar bands die ze getekend heeft. Bovendien zit ons grote voorbeeld Arjen Lucassen ook daarbij. Floor heeft ook aan het vorige Ayreon project The Dream Sequencer meegewerkt.
We hebben volledige artistieke vrijheid, het komt uiteindelijk allemaal op de plaat zoals wij dat willen, al heeft Hans ook veel ideeën voor ons waar we echt wat mee kunnen. Prison of Desire heeft heel goed verkocht, wereldwijd tenminste twintigduizend. Van Decipher zijn er na een half jaar al méér verkocht terwijl de verkoop van de eerste cd ook weer aantrekt.’
Floor: ‘We hebben nog een tijd lang demo’s verkocht, speciaal voor onze fans, in een kleine en genummerde oplage. Dat zijn nu collectors items geworden. We verkopen bij optredens overigens géén cd’s, dat mag niet van de distributeur. Want als je dat gaat doen, gaan de platenwinkels vanzelf verdwijnen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. We verkopen natuurlijk wel T-shirts en dat is een goede business, al hebben we er nog niet uitgehaald wat er in zit, maar dat leer je in de loop van de tijd. We denken er over om de merchandising uit te breiden naar bijvoorbeeld sieraden met onze naam erop, zodat de fans wat meer keus hebben.’
Sander: `Doordat we inmiddels heel wat optredens achter de rug hebben met andere bands die ook aan merchandising doen, hebben we een goede kijk gekregen op wat de mensen kopen. Daar kunnen we dus rekening mee houden. Sommige dingen zou je alleen voor de echte fans moeten maken, dat maakt het exclusiever.’
Ruzie in de band
After Forever heeft in zijn bestaan wel vaker van bandleden gewisseld, maar de kern bleef altijd bij elkaar. Na de optredens in het paasweekend werd echter gitarist en medeoprichter Mark Jansen uit de band gezet. Volgens de eerste berichten omdat hij meer aandacht aan zijn stageperformance gaf dan aan zijn gitaarspel. Beide partijen reageren terughoudend. Sander: ‘Ik wil bewust niet op details ingaan of met modder gaan gooien, iets wat Mark trouwens ook niet gedaan heeft. Toen er na het eerste album steeds meer druk op ons werd gezet, kwamen de strubbelingen, die ook tijdens het opnemen van Decipher merkbaar waren. De muzikale en persoonlijke meningsverschillen tussen ons en Mark werden steeds groter. Als het nog langer had geduurd was de band gesplit, dat weet ik zeker. Het was een moeilijke beslissing omdat Mark en ik de band hebben opgericht en we vooral muzikaal bevriend waren. Wat mij betreft is er geen sprake van ruzie. We wensen hem alle succes met zijn nieuwe band.’
Liefdesrelatie
‘Volgens Mark is de oorzaak vooral de liefdesrelatie die tussen Sander en Floor is ontstaan, sindsdien ging het langzamerhand bergafwaarts met de onderlinge band. ‘Ik kreeg steeds minder te vertellen, terwijl ik toch medeoprichter ben en de meeste nummers schreef. Het was voor mij een complete verrassing dat ik uit de band werd gezet. Na zeven jaar samen in de band kwam eindelijk het succes en dan gebeurt er zoiets, onbegrijpelijk. Maar ik ben een positief ingesteld persoon en haal dan ook het positieve uit het negatieve. Ik kreeg heel veel mailtjes van fans en ik werd er op straat heel veel over aangesproken. Inmiddels heb ik een nieuwe band, Sahara Dust, die muziek maakt die in het verlengde van die van After Forever ligt. Tenslotte heb ik een groot deel van die muziek en de teksten geschreven. Ik heb een fantastische zangeres gevonden, Helena Iren Michaelsen, die uit Noorwegen komt. Zij heeft ook een klassieke stem en is nog veelzijdiger dan Floor. De band is bijna compleet, we zijn nu bezig met audities voor een bassist en daarna gaan we echt van start. We zijn allemaal erg gemotiveerd. Transmission heeft ons al een contract aangeboden en we gaan begin volgend jaar de studio in.’
Productie
Sander: ‘We zijn ruim een jaar bezig geweest om Decipher op te nemen. Eerst hebben we samen met producer Stephen van Haestregt alle nummers in een preproductie opgenomen en daarna alles bijgeschaafd wat bijgeschaafd moest worden. Vooraf hebben we alle discussies al gevoerd, zodat we ons daar later in de studio niet meer mee bezig hoefden te houden. Er is op zich niet veel verschil tussen de opnamen uit de preproductie en de uiteindelijke versies, alleen klinkt het allemaal veel beter. Dit komt vooral door het gebruik van echte instrumenten als violen, cello en contrabas. Dit was allemaal heel leerzaam voor ons, bovendien leerden we elkaar al goed kennen nog voordat we werkelijk de studio in gingen.’
Floor: ‘Stephen had vooral veel invloed op hoe mijn stem klinkt. Elk nummer heeft bepaalde emoties en die wist hij heel goed in te schatten en mij er toe te krijgen om het zodanig te doen dat het precies werd zoals we het wilden. Ik hoor hem nog schreeuwen: ‘Meer emo, meer emo!’ Bij Prison of Desire zei de producer: ‘Zing maar niet met vibrato, want dat is niet mooi’, en dus wilde ik het heel netjes doen. Later kreeg ik toch het idee dat het wel wat levendiger mocht. Het was niet zo dat mijn vibrato niet goed was, de producer vond het gewoon niet mooi. Met Stephen was dat heel anders, hij stimuleerde mij echt om het anders te doen en ik ben blij dat dat gelukt is.’
After Forever over Pinkpop
De band mocht dit jaar in de 3FM-tent op Pinkpop spelen, iets waar de muzikanten maandenlang naar uitgekeken hebben.
Sander: ‘We wisten niet wat we van het publiek konden verwachten, want het is toch heel ander publiek dan op een metalfestival. Ze waren echter super enthousiast en het was voor ons een ongelooflijke en onvergetelijke ervaring. Het was ook een enorme opsteker omdat we daar bewezen hebben dat we de band na het vertrek van Mark weer goed op de rails hebben gekregen: Mark was overigens wel op Pinkpop aanwezig, zij het als toeschouwer. Hij vond het een vreemde ervaring om zijn oude band te zien spelen en er zelf niet meer bij te zijn.’
68.000 euro
Sander: ‘Onze platenbaas Hans van Vuuren fungeerde als uitvoerend producent (executive producer) en had ook hele goede en duidelijke ideeën. We zijn allemaal perfectionisten en vonden dan ook dat we beter wat langer bezig konden zijn om het resultaat perfect te krijgen, ook al kostte het dan wat meer. We zijn allemaal heel tevreden over het uiteindelijke resultaat, het had niet beter gekund. Het is dan ook een behoorlijk dure productie geworden, mede doordat we echte strijkers en een klassiek koor hebben gebruikt, en dat hoor je er wel aan af. De opnamen hebben ongeveer 68.000 euro (anderhalve ton in guldens) gekost. We kregen dan ook veel lovende recensies in de verschillende muziekbladen. De plaat is overigens ook als dubbelelpee op 180 grams vinyl uitgebracht, speciaal voor de liefhebbers, want het is echt een hebbeding.’
De ‘Within Temptation methode
Om de cd-single Emphasis en daarmee het album en de band te promoten werd een low budget videoclip opgenomen, die aan de clipzenders werd aangeboden. De band hoopte het voorbeeld van Within Temptation te kunnen volgen, dat uiteindelijk in de hitlijsten belandde nadat fans de clip van Ice Queen veelvuldig aanvroegen. Hoewel de video in de nieuwe cliplijst werd vermeld was deze niet te zien bij The Box. Men vond de kwaliteit namelijk niet voldoende. De band had haar fans gemobiliseerd om de clip aan te vragen, wat resulteerde in honderden e-mails. Uiteindelijk verzocht The Box aan de band om de fans te vragen daarmee te stoppen: de mailbox raakte steeds overvol.
Het probleem dat met gitarist Mark ook de oefenruimte van After Forever verdween, is inmiddels opgelost.
Sander: ‘We hebben een nieuwe repetitieruimte in de ouderlijke woning van Floor in het Limburgse Beegden. Het is ook vrij zeker dat Bas bij de band blijft, hij bevalt heel goed. Omdat we een heel druk schema van optredens hebben komen we haast niet toe aan het schrijven van nieuwe nummers. Daarom zijn we van plan om vanaf oktober maximaal twee optredens per maand te doen om ons op het volgende album te concentreren. Dat gaat trouwens een soort conceptalbum worden. De verwachting is dat we in de loop van volgend jaar de studio weer in gaan. En Floor gaat meedoen aan het tweede deel van het Infinity project in Duitsland.’
After Forever werd in februari 2009 ontbonden. Floor Jansen begon in datzelfde jaar haar nieuwe band ReVamp, waarmee ze twee studio-albums maakte. In 2011 moest ze vanwege een burn-out haar geplande tournee afzeggen. Sinds 2012 is Floor Jansen de frontvrouw van de Finse band Nightwish en daarnaast is ze ook solo actief en werd in ons land heel populair vanwege haar deelname aan het tv-programma Beste Zangers, vooral vanwege haar duet met operazanger Henk Poort met de bekende song uit The Phantom Of The Opera. Inmiddels heeft ze al enkele succesvolle solo-tournees gedaan en trad ze in 2022 2x op één dag op Pinkpop op, een met haar solomateriaal en de ander met Nightwish.
Website floorjansen.com