(Gepubliceerd in MUSIC MAKER februari 2001 en gedeeltelijk in Metal Hammer Benelux, februari 2001)
Interview: Harry Pater en Henry Knegt
Fotografie: Harry Pater (Classics In Rock, Ahoy’ Rotterdam, 23.03.2007)
Glenn Hughes, the voice of rock zoals hij ook wel wordt genoemd is nu in het huwelijksbootje gestapt met Gabriëlle. Dit deelde Glenn regelmatig mee aan de toeschouwers en meldde terloops dat hij nu echt gelukkig was en zijn glorietijd nu aangebroken was. In 1999 kwam Glenn niet naar ons land en in het jaar 2000 ook niet. Voor ons reden om Glenn op te zoeken in Duitsland. We spraken Glenn na de show en startten meteen met de vraag:
Waarom kwam je niet in Nederland optreden?
‘Het heeft niets te maken met mijn vrienden van Mojo, maar met de promotor van een ander land. Hij had financiële problemen om ons over te laten komen. Ik ben er dus helemaal niet blij mee, want ik geef veel te weinig concerten in een jaar. Ik hou van spelen in Nederland.’
Ik las dat je ook je eigen label had opgericht?
‘Zeker, Pink Cloud Records, ik breng op dit label materiaal uit, wat normaal niet op cd verschijnt van mij. Andere artiesten ga ik in de toekomst ook uitbrengen op dit label. Het is een echt platenlabel, dat vanuit Dallas Texas opereert. Ik wil ook andere artiesten promoten en produceren, die een zetje nodig hebben. De eerste cd’s die uitkomen zullen alleen van mij zijn met songs erop, waarvan ik vind die de fans zullen aanspreken.’
Zit je nog steeds op SPV?
‘Natuurlijk SPV, alle andere cd’s die ik uitbreng, zijn alleen internet releases. Het is een manier om mijn cd’s onder een groter geïnteresseerd publiek onder de aandacht te brengen. SPV vond het geen probleem. Ik probeer ook niet zoveel geld eraan te verdienen, maar fans ook eens wat anders van mij te laten horen.’
Waarom heb je je platenlabel Pink Cloud genoemd en niet bijvoorbeeld Black Cloud (titel van een Trapeze-song)?
‘Pink Cloud is een naam voor mensen die clean en sober zijn en willen blijven. Het betekent dat je op een roze wolk blijft leven. Black cloud, tja dat moet het dus niet weer worden. Pink Cloud is een mooie uitdrukking.’
Zit Gary Ferguson nu wel in de band?
‘Vorig jaar had ik hem er niet bij, ofschoon hij mijn favoriete drummer is, maar hij heeft problemen met het reizen in een bus en wij worden ouder en tja dure hotels en dat is de waarheid. De drummer die ik vorig jaar bij me had was meer jazzrock georiënteerd, Bob Harsen. Dit jaar heb ik niet meer gekozen voor de bus, maar we laten ons rondrijden in een busje en wel dure hotels en we zijn maar met zijn drieën, ha ha.’
Je nieuwe album heet R.O.C.K., op de plaat staat wie de songs geschreven hebben. Jij hebt alle melodieën geschreven, maar wat versta je daaronder?
‘Melodie is de vocal line en de teksten en soms de solo’s van de instrumenten. Het volgende album schrijf ik veel meer van alles, niet omdat mijn fans dat leuk vinden, maar omdat ik beter in mijn vel zit als schrijver. Het heeft me veel tijd gekost om clean te worden en blijven. Ik weet dat ik een goede songschrijver ben die eigenlijk zichzelf voor de gek heeft gehouden.’
Schrijf je nu ook songs alleen?
‘Nu wel weer, veel meer dan vroeger. Dat komt ook, omdat ik nu met een computer werk en weet hoe dat moet.’
Hoe zit het nu met het Hughes – Sykes project?
‘John en ik zijn al een jaar mee bezig en nu zit Tommy Aldridge er ook bij. John wilde graag dat Tommy erbij kwam, maar het zal nog wel een tijdje duren voordat het van de grond komt. Als John mij hoort zingen dan wil hij eigenlijk volgende week direct, hij is een grote vriend en fan van mij.’
Je hebt samen met Tony Iommi een plaat opgenomen en die is nu uit onder de titel Eight Star, een bootleg.
‘Tja zo gaat dat, ik heb direct Tony’s manager gebeld en hij zei dat de fout niet bij hem lag. Een “buddy” heeft op de tape beslag weten te leggen, maar deze songs zullen dus niet meer gebruikt worden. Ik kan alleen maar zeggen dat Tony en ik workaholics zijn, zodanig dat wij binnen 2 jaar samen terug zijn. Hij hongert naar werk en zal de richting van Sabbath blijven uitgaan met nieuwe eigentijdse zangers om ander publiek te trekken (zie het nieuwe Iommi album). Uiteindelijk zal hij toch daar moe van worden en zijn favoriete zanger gebruiken en dan zal hij weer bij mij terechtkomen. Tony is een aardige man en daarom werk ik graag met hem. Hij is een genie, hij is de enige die zulke riffs kan schrijven.’
Op de cd The way it is, heeft de laatste song een Zweedse tekst, wat betekent het?
‘Dat is geschreven voor een dierbare vriendin, die veel problemen had en het betekent: ik heb je nu nodig, ik hou van jou mijn kleine bloem.’
Heb je inmiddels een nieuwe vriendin?
‘Ja, heerlijk een mooie vriendin, waarmee ik deze maand (november 2000, zie internet voor de leuke foto’s) ga trouwen. Ze komt uit LA en is geweldig. God wilde dat ik 3 jaar alleen zou zijn. Ik was totaal celibatair. Toen heb ik haar ontmoet en het werd meteen mijn soulmate, ik voel mij nu erg gelukkig.’
Op de cd The way it is, bedank je ook Jon Lord. Jullie zijn in die tijd niet als vrienden uit elkaar gegaan?
‘We willen niet praten over de problemen die we in het verleden hadden in Deep Purple, maar ik heb later met iedereen alles uitgesproken, behalve met Jon. De pers heeft op een gegeven moment een interview met mij gedaan en op het eind van het interview hebben ze Jon Lord naar binnen gebracht, de cocksuckers. Jon keek naar me en zij wachtten op wat wij gingen doen, maar uiteindelijk ging het heel goed tussen ons tweeën. We hebben in totaal tien minuten met elkaar gesproken. Daarom heb ik hem bedankt op het album. Je hoeft elkaar als vrienden niet elke dag te zien. Ik zal altijd een ex-lid van Deep Purple blijven. Rod Evans en Nick Simper zijn dat ook, maar Mark 1 was blijkbaar niet zo populair. Ik ben niet geïnteresseerd in spelen met Deep Purple, maar wel goede vrienden met ze zijn.’
Op That’s the way it is staat ook een nummer van Jimi Hendrix, waarom dat nummer?
‘Ik wilde een lied doen van Hendrix met een funky inslag, dat zijn Them Changes en Freedom. Them Changes vond ik eigenlijk een beetje te funky en ik wilde een elektronische versie van Freedom doen met eroverheen een sausje van de Cure, Lol Tolhurst heeft dat gedaan. Kijk als ik een nieuw album maak, ga ik pas de studio in als ik helemaal klaar ben. Als je de teksten leest van Addiction dat was erg heavy, ik wilde nu weer terug naar de wat lichter te verteren kost. Het is mijn idee om 100 shows per jaar te geven en ik heb er in 1999 maar 25 gegeven, dat is toch vreselijk. Als je over de hele wereld wilt spelen heb je een enorm budget van de platenmaatschappij nodig. Ik moet er soms geld bij doen om mijn band te laten spelen en ik wil blijven spelen. Ik heb vorig jaar met Thin Lizzy en Schenker gespeeld en nu dan met UFO en iedereen die nu komt heeft Glenn misschien nog nooit gezien en hopelijk kopen ze dan de cd. Iedereen die mij voor de eerste keer hoort en ziet zegt, wat hoor ik nu en dat heeft God mij gegeven.’
Je hebt tegenwoordig ook een leuke website, doe je er zelf ook iets aan?
‘Een paar goede vrienden doen dat voor mij en we komen regelmatig bijeen en als dat niet kan doen we het d.m.v. e-mail of ouderwets via de telefoon. We bespreken wat er zoal op zal komen te staan. Elke 3 maanden krijgen ze nieuwtjes van mij en ik ben er erg blij mee. Het is de toekomst, de cd’s worden steeds meer via internet verkocht. Voor de echte Glenn Hughes fan die mij graag de soul stuff hoort zingen is dat een uitgelezen kans. Ik breng hier cd’s op uit, die normaal niet uit zouden komen bij een platenmaatschappij. Ik zing hierop crooning funky late night jazz, het is dus geen harde rock, maar een intense Glenn, de echte Glenn muziek. Ook een leuke cd van mij is From the Archives volume 1 – Incense & Peaches. Hierop staan liedjes van mij uit de periode 1995 tot 1999. Ik zag Michael Schenker wel zijn eigen zaken verkopen, maar ik wil dat niet doen vanwege mijn platenmaatschappij. Op mijn T-shirts staat duidelijk waar de fans mijn cd’s kunnen bestellen. Ik wil financieel niet het onderste uit de kan halen, maar ik denk dat iedere tour mij nieuwe en trouwe fans oplevert.’
Hoelang ga je nog door met zingen?
‘Als je mij dat vijf jaar geleden had gevraagd, dan had ik gezegd vijf jaar, maar ik ben er nu nog. Mijn stem wordt steeds beter en erg belangrijk is dat ik steeds meer mezelf ben op de Bühne. Ik ben nu een relaxte man geworden, toen ik in 1993 terug kwam, moest ik weer leren om op te treden. Ik heb nu een prachtig leven.’
Heb je wel eens last gehad van opdringerige fans?
‘De meest vervelende was Josie, maar ik heb de laatste 5 jaar rare fans gezien. Jongens en meisjes, die bij mijn huis op wacht staan, ze lopen door mijn tuin, schrijven mij vreemde brieven. In Zuid-Amerika moest ik zelfs bodyguards inhuren. Kijk, fans kunnen altijd bij mij komen en bij elke 100 fans heb je 1 verkeerde.’
Wanneer ben je begonnen met zingen?
‘Ik ben begonnen in een schoolkoor en al snel moest ik vooraan staan om te zingen, want ik scheen “het” te hebben. Ik heb een natuurtalent om te zingen, maar ik ben pas als lead zanger begonnen toen de zanger van onze groep waarin ik destijds speelde op vakantie moest en ik heb toen noodgedwongen zijn plaats ingenomen. Ik had toen geen keus. Ik zing dus sinds 1963 en toen was ik twaalf.’
Heb je ook zangles gehad?
‘Nee, nooit, ik zou eigenlijk wel zangles moeten nemen. Coaching is goed, je moet leren hoe je de stem moet gebruiken. Iedereen moet dat leren. Ik had op school les van Mrs. Goode, ze leerde mij hoe ik moest zingen in de hogere regionen.’
Bereid je jezelf altijd voor op een concert?
‘Vroeger deed ik dat nooit, maar nu zing ik de toonladders op en neer, elke zanger zou dat moeten doen. In 1998 ben ik ermee begonnen, eerlijk.’
Als je gaat opnemen, hoe doe je dat dan?
‘Opnemen is een spirituele ervaring voor mij, elk liedje dat ik schrijf en speel komt uit mijn hart en ziel. De teksten de muziek alles komt op een natuurlijke wijze naar boven.’
Als je rock of soul zingt, voelt dat anders aan?
‘Nee, het komt uit dezelfde plek, mijn ziel, ook als ik hoog zing. Het komt wel op mijn gevoel aan. Zoals ik mij voel zo zing ik. Sommige groepen spelen en zingen elk optreden dezelfde noten, wij doen dat niet. Morgen spelen wij totaal anders.’
Heb je ook last van schommelingen in de temperatuur?
‘Ik heb daar nog nooit over nagedacht, ik neem mijn gezondheid zeer serieus en ben zo gelukkig om alle shows te kunnen doen. Ik warm mijn stem gewoon op voor elk optreden, ik ga tijdens het toeren niet uit en ga vroeg naar bed. Iedere professionele muzikant zou dat moeten doen. Een persmuskiet zei onlangs tegen mij, Glenn Hughes is een goede zanger, maar zijn glorietijd is voorbij. Wat was mijn glorietijd dan?? Vrienden van mij die overleden zijn aan een overdosis, Tommy Bolin, ik gebruikte drugs, mensen die elkaar aan het bedriegen waren, dat was toch geen goede tijd. De glorietijd van Glenn is nu, het gaat nu goed met mij, ik ga trouwen met een prachtige vrouw, Gabriëlle, wat wil ik nog meer.’
Heb je ooit problemen met je stem gehad?
‘Ja, ik wist niet dat ik mijn stem moest opwarmen, ik denk dat iedereen die een concert van mij gezien heeft, weet dat ik alles geef, zij voelen dat.’
Je speelt bas en zingt tegelijk, is dat moeilijk, want 5 jaar geleden zong je alleen maar.
Ik was toen gek, ik wilde een “front cockboy with the blond hair” zijn. Ik was afgekickt en wilde er zijn, maar ik was niet mezelf, de shows waren OK, maar daar is alles mee gezegd.’
Hoe belangrijk zijn goede monitoren voor jou?
‘Oh mijn God, monitors zijn mijn hele leven, volgende keer heb ik hopelijk in-ear monitors. Je moet er wel aan wennen, maar hopelijk krijg ik ze van de company.’
Als je op tour bent, doe je dan andere dingen die je normaal niet doet?
‘Zingen, veel eten, veel water en van de alcohol en drugs afblijven, dat is niet goed voor je. Goed ademhalen, zo goed als het kan gezond blijven en gezond eten, dus geen junkfood en geen chocolade. Waar ik ook een hekel aan heb is het handen schudden van zieke mensen.’
Heb je ook tips voor zangers?
‘Het is niet wat je zingt, maar wat je voelt. Je kunt de bühne opgaan en een slecht optreden geven, omdat je niets voelt. Voor mij als ik doodga herinner mij dan als de grootste zanger met het juiste gevoel.’
Wat is gevoel?
‘Tja, dat is als je het gehele universum in je opzuigt en dat je het met een schreeuw weer naar buiten laat gaan. Wij kennen het gevoel van goed, slecht, kwaad en droevig, dat zijn de meest belangrijke gevoelens. Ik kan dat allemaal in mijn stem leggen, het gaat allemaal om de emotie van Glenn Hughes in het concert.’
Nieuwe cd R.O.C.K., leuke afkorting, hoe gaat de volgende cd heten?
‘Ja de volgende titel wordt heel leuk, we nemen de cd op in mei 2001 en het komt pas uit in 2002. In februari komt een R&B album uit van mij met Fergie en de titel is Horned Chicks. Ik zing op die plaat al zeg ik het zelf geweldig en je kunt het bestellen via emusic.com.’
Heb je ook favoriete zangers?
‘Ik zal eerst met de blanke zangers beginnen. Er is maar één andere zanger in rock, die hetzelfde niveau haalt als ik en dat is Paul Rodgers. David Coverdale is een goede zanger, maar hij is een Paul Rodgers sound-a-like. De feel heb ik van Stevie Wonder en Curtis Mayfield.’
Er komt nu ook een kerst cd van jou uit.
‘Ja, ik wilde een vriend van mij een cadeautje geven, die niet meer lang onder ons is. Hij kwam met het idee om deze cd te maken. Ik heb het aan hem opgedragen en voor mijn vrouw en moeder. Mijn vrouw heeft de cd trouwens geproduceerd. Een mooie kerst cd voor mijn familie, de fans vinden het leuk. Degene die het niet begrijpen zijn geen echte Glenn Hughes fans. Het is een van de mooiste cd’s die ik ooit heb gemaakt. Hans produceerde de cd, hij is geniaal. Normaal zit hij in de band, maar dit wilde ik als trio doen, terug naar de roots van Trapeze. Ik speel nu in het voorprogramma van UFO en ik wilde dus agressief spelen, iedereen wil hen zien en daar moet ik iets tegenover stellen. Toch waren er veel fans die alleen maar voor mij gekomen zijn.’
Wat zijn de plannen voor de toekomst, ik las dat je met Pat Travers in de studio hebt gezeten?
‘We hebben enkele nummers opgenomen, maar de hele zaak staat even in de ijskast. In de zomer van 2001 komt er wel een nieuwe cd uit van Hughes-Thrall. Ik hoop volgend jaar wel weer met deze band naar Europa te komen, ik vond het nu heel speciaal en ik hoop dat ik in 2001 weer naar Nederland mag komen.’
Glenn Hughes cd releases:
The Way It Is 1999
Tommy Bolin Tribute 1999
From the Archives Volume 1 1999
R.O.C.K (Return Of Crystal Karma) 2000
Live Band 1999:
Glenn Hughes: bass-vocals
Hans Zermuelen: keyboards
Bob Harsen: drums
JJ Marsh: guitar
Live Band 2000:
Glenn Hughes: bass-vocals
JJ Marsh: guitar
Gary Ferguson: drums