Gepubliceerd in NOIZE Rockmagazine #1 – januari 1990
Tekst: Harry Pater en Henry Knegt
Foto’s: Harry Pater
Op de muziekbeurs Music & Harmony in Ahoy’ Rotterdam liepen we HEM toevallig tegen het lijf: ADRIAN (Adje) VANDENBERG! Zoals bekend kon Ad vanwege een ernstige polsblessure de gitaarpartijen voor het nieuwe Whitesnake album “Slip of the Tongue” (wederom geproduceerd door Keith Olsen) niet inspelen. Ex-David Lee Roth (en Frank Zappa) gitarist Steve Vai heeft dat op aandrang van Ad gedaan en werd meteen ingelijfd als nieuw bandlid na het (gedwongen) vertrek van Vivian Campbell. Whitesnake bestaat zoals jullie ongetwijfeld weten verder uit David Coverdale (baas en zang), Rudy Sarzo (bass) en Tommy Aldridge (drums).
Adje was meteen te porren voor een interview met NOIZE al gaf hij toe het blad nog nooit gezien te hebben (maar daar komt verandering in, Ad!). Onze eerste vraag was dan ook hoe het ermee was. Goed dus. Wanneer zien we Whitesnake weer optreden?
Ad: ‘Op tv zal het wat sneller zijn dan in persoon, maar eh… de elpee komt half à eind november uit en de eerste videootjes zullen tegen die tijd ook wel losbarsten. We zouden aanvankelijk in het najaar hier komen maar dat wordt nu niet eerder dan op z’n vroegste halverwege volgend jaar, waarschijnlijk pas eind volgend jaar.’
Voor heel veel mensen was het nogal balen dat het vorige geplande concert niet doorging…
‘Inclusief mijzelf en mijn grootmoeder, die het ook wel een keer wilde zien, ‘t was een beetje lullig, maar zo loopt het soms hè? Heel jammer, maar ja, ik houd goede moed, ‘t cultureel jongerenpaspoort is nog steeds geldig…’
Welke stijl wordt de nieuwe plaat?
‘Je moet ‘t je waarschijnlijk voorstellen tussen nummers als Still Of The Night en Slide It In en wat Vandenberg-achtige dingen. ‘t Ligt wel duidelijk in het verlengde van wat zowel David als ik in het verleden hebben gedaan. We waren aanvankelijk met Burning Heart aan de slag gegaan, tot ik dus die polsblessure kreeg. En ik heb al eens gezegd dat ik er een nieuwe versie van wil maken, maar ik wil ‘m wel zelf inspelen, weet je en dat kon toen dus niet. Dus waarschijnlijk volgend jaar op m’n solo-elpee met David op zang of zo…’
Wanneer komt die soloplaat van je dan?
‘Nou, die moet ik nog opnemen dus dat zal niet eerder dan na de volgende tournee worden en ik denk dat wel weer zo’n anderhalf tot twee jaar onderweg zullen zijn. Dus tegen die tijd wou ik toch zo langzamerhand mijn pensioen gaan aanvragen…’
Hoe is de gitaristenwissel (Vivian Campbell werd ‘omgeruild’ voor Steve Vai) gegaan?
‘Nou, dat zat er wel al een tijdje in hoor, want Vivian is gewoon moeilijk om mee te werken. Hoewel een hoop mensen dat denken was het géén beslissing van David alleen, het was echt een bandbeslissing. Het is een beetje een chagrijnig mannetje en als je vierentwintig uur per dag op elkaars lip zit wordt het moeilijk, weet je. Op het podium stond ie er ook vaak ongeïnteresseerd bij en zijn vrouw liep overal over te zeuren, zo van haar man dit en haar man dat en op een gegeven moment moet je die zaken toch gescheiden houden. Zo is ie bij DIO er uiteindelijk ook uitgemieterd. Noch hij, noch zijn vrouw hebben er blijkbaar een les uit geleerd, En het is jammer want het was voor hem een hele goede kans en nu moet ie toch weer iets anders van de grond zien te krijgen en eh…. maar ik vind het wel een stuk leuker nu, want nu komt Steve Vai er immers bij en die vind ik zelf veel interessanter als gitarist.’
Heb je al met Steve gespeeld?
‘Nog niet, we hebben wel al een aantal keren gesproken via de telefoon, want hij moest mijn liedjes en riffs inspelen en hij kwam er koud in en hij was helemaal niet voorbereid en wilde natuurlijk wel even weten van wat en hoe en zo. Maar over twee weken moet ik voor video’s daarheen en dan ga ik een paar dagen bij hem thuis wat lopende zaken doornemen, dus dat wordt wel gezellig. Ik verheug me er wel op.’
Jullie gaan eerst in Amerika op tournee?
‘Ja en Japan waarschijnlijk en eh… Europa is zo laat geworden uiteindelijk toch omdat we heel Europa willen gaan doen. De vorige keer stonden alleen Engeland, Nederland, Duitsland en Scandinavië op de planning en daarvan hebben we Duitsland, Scandinavië en Nederland moeten afzeggen vanwege Davids rugblessure toen. Maar deze keer willen we echt alles doen: Portugal, Spanje, Italië, Scandinavië, Zwitserland… dus dan zitten we anderhalve maand in Europa en dus kan ik de schade eens even inhalen van de afgelopen vier jaar hè?’
Je bent nu in Nederland…
‘Ja, vanwege mijn polsblessure. ‘t Heeft veel langer geduurd dan ik aanvankelijk dacht, want ik dacht van ik ben er in een of twee weken wel weer vanaf. Maar toen leek het een spierkwestie te zijn en die zijn meestal snel over. Toen dacht ik dat het een zenuwontsteking was en die artsen in Amerika konden er niet achter komen. En toen sprak ik mijn vader over de telefoon en die had een specialist ontdekt die in musici is gespecialiseerd. Ik ben er drie maanden onder behandeling geweest, maar die arts bleek een verkeerde diagnose gesteld te hebben, die keek alleen naar mijn pols en toen ik toevallig iemand anders, een andere arts dus. sprak en die ging zo eens even voelen en toen bleek dat mijn hele arm vastzat en dat het tot achteraan de hals puur overbelast was allemaal. Daar ben ik nu een maand onder behandeling en het gaat nu een heel stuk beter. Ik speel nu ook weer wat langer, ik speel nu zo’n drie uur per dag of zo en tot drie weken geleden speelde ik niet langer dan één uur per dag en dat was helemaal niks, weet je wel. Dan deed het al pijn en was het al stijf en zo en dat was echt klote.’
Hoe voelt het dat iemand anders jouw partijen inspeelt?
‘Dat is hartstikke vervelend natuurlijk, maar tegelijkertijd heb ik liever dat Steve het doet dan Eddie Christiani bijvoorbeeld. Ik vind hem, Steve bedoel ik, een te gekke gitarist en ik heb er volledig vertrouwen in. Als Vivian het had ingespeeld had ik het een stuk moeilijker gevonden, gevoelsmatig, want Vivian vind ik wel goed, maar die vertrouw ik ook niet met alles, weet je wel en Steve Vai vind ik al jarenlang te gek, dus ik denk dat dit wel losloopt. Ik heb al bandjes gehoord en zo en dat is allemaal prima voor mekaar. Hij speelt nu ook heel anders dan de mensen van hem gewend zijn, omdat het toch een andere stijl muziek is. Een hoop mensen zullen wel verbaasd zijn, het klinkt echt wel anders en het wordt wel gezellig denk ik.’
Je woont tegenwoordig voornamelijk in de VS, welke consequenties heeft het beroemd zijn in Amerika voor jou?
‘Nou het is wel wat moeilijker geworden daaro, maar dat is nu eenmaal een van de dingen die erbij horen als je bekend bent geworden. Mij hoor je er in principe niet over klagen hoor, maar de mensen zijn niet altijd even beleefd. Dan word je als het ware geclaimd terwijl je net zit te eten of wat dan ook. En ik kan me best voorstellen dat mensen zeggen “Nou dat ie niet even wat tijd voor ons over heeft, dat snap ik niet!”, maar het is natuurlijk wel een verschil als je zoiets iedere dag meemaakt en dat dan twee jaar achter elkaar of zo. Ik wil ook wel eens af en toe rustig ergens zitten zonder lastig gevallen te worden als we zitten te eten, want vaak is dat een van de weinige momenten dat je echt rust hebt, maar ik zei al dat het mij niet vaak gebeurt, want aan de andere kant is het toch ook fijn en vleiend als voor jou onbekenden je herkennen als degene die je bent, want dat zijn doorgaans de echte fans en voor hen doe je immers alles zodat je bekend wordt… zij kopen je platen, komen naar concerten, kopen je merchandise… dus zolang ze niet echt vervelend zijn moet je dat maar gewoon accepteren als bekend persoon. Niet zeuren als “ik kan niet eens gewoon over straat of naar een winkel of zo”, maar ik heb makkelijk praten, ben lang niet zo bekend als David Coverdale. Het hoort er gewoon bij in deze business en als je dat niet bevalt, zoek dan maar een kantoorbaan of zo!’
Zie of spreek jij je oud-collega’s van Vandenberg nog wel eens?
‘Ik zie Jos Zoomer (de drummer) nog vrij regelmatig omdat we allebei in Enschede wonen en Dick (Kemper, de bassist) heb ik pas ook nog gezien. Bert Heerink heb ik niet meer gezien sinds we hem eruit gekegeld hebben. Dat is een beetje een rare gozer, daar zit ik ook niet echt op te wachten om daar nog contact mee te hebben en daar hoor ik ook de raarste verhalen over. Hij loopt kletskoek rond te vertellen over ons en op een gegeven moment zie je iedereen toch denken van “laat die vent maar lullen”. Maar het is natuurlijk wel jammer dat zoiets zo loopt, want we hebben toch samen een leuke tijd meegemaakt en met Jos en Dick heb ik nog steeds leuk contact. Die hebben er verder geen moeite mee, dingen lopen soms zoals ze moeten lopen denk ik vaak maar en eh… op een gegeven moment heb ik deze beslissing genomen nadat David maar bleef aandringen om bij hem in de band te komen, hij heeft zeker vijf jaar lopen zeuren en ik wilde hem ook niet teleurstellen, dus nou ja, het moest een keer gebeuren en het bevalt me hartstikke goed, ik heb veel minder gezeur aan m’n kop, ik kan nu meer tijd besteden aan componeren en oefenen en ik houd nu eindelijk eens wat geld over en dàt is ook mooi meegenomen, toch?’
Houd je de Nederlandse rockscene nog een beetje bij, in de VS wonend?
‘Zoveel mogelijk, mijn vriendinnetje stuurt regelmatig bladen en zo en het gedreutel in Nederland staat daar vaak in. Ik vind het jammer dat het meestal niet verder komt dan gedreutel, omdat de zaak nu eenmaal zo in elkaar zit hier. Je hebt gewoon een beperkt radiocircuit en een beperkt tv-circuit en de meeste mensen lijken zich nauwelijks voor hardrock te interesseren in de mediawereld, dus daarom heeft het ook nauwelijks een kans om hogerop te komen. En af en toe hoor je van die lui als Sleeze Beez die zichzelf op de borst lopen re rammen en die hadden volgens eigen zeggen al een jaar geleden in Amerika gezeten en dat lukt ze nog steeds niet… en dan denk ik ja… weet je wel? En dan zijn er een hoop lui, ik gun in principe iedereen alles, maar ik denk ook van ja, als sommige mensen op zo’n manier in Amerika belanden vind ik het eigenlijk wel jammer, want er zijn een hoop lui hier die lopen al vijftien jaar te zwoegen en die hebben echt de grootste moeite, dus ik ben zeer benieuwd hoe het allemaal loopt. Ik heb Vengeance altijd wel een goede band gevonden en de nieuwe band van Jos Zoomer is goed en Peter Struyk heeft een hele goede band en wat heb ik verder nog gehoord eigenlijk…’
Wat vind je van onze nationale trots Golden Earring?
‘Daar heb ik vorige week voor het eerst van mijn leven een heel concert van gezien. Ik was er echt wel van onder de indruk, wat niet meteen wil zeggen dat ik direct naar de winkel zou rennen om een plaat van ze te kopen, maar het is ontzettend indrukwekkend dat zo’n band al zo lang de kop boven water kan houden en je hoort toch zestien, zeventien hits voorbij komen op zo’n avond en ik heb er het grootste respect voor want het is de Nederlandse Stones, weet je wel, op alle fronten eigenlijk. Het kan je muziek zijn, of niet, maar het dwingt ontzettend veel respect af en het zijn toch persoonlijkheden. Ik heb Cesar altijd een geweldige drummer gevonden en Barry vind ik een ongelooflijke podiumpersoonlijkheid, George schrijft te gekke nummers en Rinus is Rinus, weet je wel. Ik vind het echt een hele goede band wat dat betreft, objectief gezien dan hè? Ik weet wel dat zij over mij in het verleden wel rare verhalen over mij hebben lopen te vertellen, maar dan denk ik bij mezelf: ja, wie het laatst lacht, lacht het best en voorlopig ben ik dat. Maar ik vind het sowieso een hartstikke goede band en het is toch uniek want zoveel ouwe bands zijn er niet meer op de wereld , ik bedoel een band in dezelfde bezetting die zes- of zeventwintig jaar bij elkaar is, dat is toch te gek. En die zoveel hits heeft gehad, vooral in Nederland dan, maar toch!’
Je weet ongetwijfeld dat er van vrijwel elke band of artiest bootleg tapes, cd’s of lp’s verschijnen. Hoe denk jij daarover?
‘Ik vind het aan de ene kant op zichzelf wel oké, want in principe is het heel moeilijk om iedereen te verbieden om op te nemen, maar ik vind het aan de andere kant ook niet fair dat mensen daar dertig, vijfendertig piek voor laten betalen, terwijl iemand met een microfoontje in de zaal staat en je dan gewoon een rotgeluid hebt. En voor dat geld kun je ook een goede cd kopen. Het is wel zo dat waarschijnlijk na de volgende tournee er een live-album van Whitesnake zal uitkomen of gedeeltelijk live opgenomen en dan heb je een betere kwaliteit voor je geld natuurlijk. En als je een officiële liveplaat uitbrengt zorg je er natuurlijk wel voor dat je opnamen van een goed concert gebruikt. De bootlegs die ik tot nu toen heb gehoord waren allemaal uit de beginperiode, toen we nog maar anderhalve week hadden gerepeteerd voor de tour en we toen in het voorprogramma van Mötley Crüe speelden, met slechte monitors en zo; de meeste waren dan ook niet echt van overdonderende geluidskwaliteit. We nemen normaal iedere show op video op en dan kijken we in de bus even terug en 99 van de 100 shows die we zelf in de bus hebben bekeken zijn wel tien keer beter dan die bootlegopnamen die ik heb gehoord. Nou ja, als de mensen daarvoor willen betalen… dan moeten ze het zelf maar weten natuurlijk.’
Tegenwoordig mag je als concertbezoeker geen goede camera meenemen, wat tot voor kort geen probleem was. Wat vind jij hiervan?
‘Ik heb er zelf niet zo’n bezwaar tegen als er gefotografeerd wordt, maar weet wel dat er vaak woekerwinsten gemaakt worden door lui die foto’s aan fans verkopen, wat dus ten koste gaat van de fans en vaak ook, eh… omdat veel bands copyright hebben op hun afbeeldingen en zo en die lopen dan inkomsten mis van door de bands goedgekeurde foto’s. Het is eigenlijk hetzelfde als wat ik zei over bootlegs. Die dingen lopen nu eenmaal zo en het hoort er blijkbaar bij, maar sommige band zeggen dan fouilleer iedereen en neem dan camera’s en opnameapparatuur in beslag, die ze dan na het concert weer terug krijgen.’
Gitaar
Ad heeft voor de Amerikaanse firma Peavy een gitaar ontworpen en hij vertelde er heel tevreden over te zijn. Hij had al eens een gitaar voor Fernandes ontworpen, maar de uitvoeringen daarvan waren vaak niet al te best.
‘Als ik in een muziekwinkel een exemplaar tegenkom dat niet aan mijn eisen voldoet, dan schrijf ik het serienummer op en dan wordt in de fabriek gecheckt wie die gitaar heeft afgeleverd. Ik houd de kwaliteit vrij constant in de gaten en ga jaarlijks enkele dagen naar de fabriek om eventuele klachten of nieuwe ideeën door te spreken met de makers.’
De gitaar is in Amerika voor zo’n 700 dollar te koop, in Nederland is ie nogal prijzig vanwege invoerrechten e.d., de prijs schommelt hier zo rond de 2000 gulden.
De laatste vraag aan Ad: hoe is het met je gehoor gesteld?
‘(hard pratend) WAT ZEG JE?’ Pete Townshend van The Who bijvoorbeeld hoort niet echt veel meer…
‘Die is zo doof als een kwartel hè? Maar ja, die gasten hebben jarenlang met die hoge volumes gespeeld, 15 jaar lang of zo… Over het algemeen probeer ik het toch wel een beetje in de gaten te houden qua volume, ik probeer wat meer spreiding te krijgen van het geluid en niet zozeer volumes. Ik heb inderdaad toen de tour afgelopen was wel twee weken suizende oren gehad, maar op het ogenblik ben ik braille aan het studeren en een hoorapparaatje aan te schaffen en het gaat nu een stuk beter… maar het gaat wel goed hoor, je moet het, ook als publiek bij concerten, gewoon een beetje in de peiling houden.’
Kees Baars interviewt Ad voor Countdown Café
Optreden
Ruim een uur na het interview trad Ad voor het eerst sinds maanden weer op, tijdens het afscheidsfeestje van Adje’s oude manager en Vandenberg-ontdekker Kees Baars van het Radio Veronica-programma Countdown Café, trad hij live op in een sessie met de Nederlandse bluesrockgroep Livin’ Blues, waarin ook de geweldige sologitarist Joop van Nimwegen (bekend van de symfonische rockband Finch uit de jaren zeventig) èn met TOTO-gitarist Steve Lukather. Samen stonden ze ruim drie kwartier op het bescheiden podium in Ahoy’ waarvandaan de live-uitzending kwam. Zo’n 10 minuten werd live uitgezonden, de rest een week later.